Monday, August 25, 2008

Καποδίστριας 2

Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η ψήφιση του ‘Καποδίστρια 2’ (σε συνέχιση του ‘Καποδίστρια 1’) για την περεταίρω συνένωση των δήμων. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό το ποιοι δήμοι θα συμπτυχθούν ή τεχνικά θέματα όπως το που θα είναι οι έδρες των νέων δήμων. Υποτίθεται ότι αυτά θα αποφασιστούν κατόπιν διαλόγου μεταξύ των δήμων και της κυβέρνησης, αλλά λαμβάνοντας υπόψη ότι ο υπουργός Εσωτερικών στοχεύει να έχει κατατεθεί το νομοσχέδιο μέχρι τα τέλη του 2008 (δηλαδή το πολύ σε τέσσερις μήνες!), μάλλον ο διάλογος θα είναι η γνωστή παρωδία που είδαμε στο ασφαλιστικό και στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.


Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο για την περιοχή μας, καθώς επίσης και το ποιες είναι οι θέσεις των δημοτικών παρατάξεων. Το πιο πιθανό σενάριο, περιλαμβάνει την συνένωση των δήμων Κύμης, Αυλωναρίου και Κονιστρών. Με άλλα λόγια, οι τρεις αυτοί δήμοι θα έχουν κοινή έδρα (που;) και διοικητικές υπηρεσίες. Άλλα σενάρια μιλάνε για …τρεις (!!!) δήμους σε όλη την Εύβοια, όπου η Κύμη ανήκει, μαζί με την υπόλοιπη νότια Εύβοια, στο δήμο Καρύστου. Γενικά, όσο δεν δίνεται στη δημοσιότητα έστω ένα προσχέδιο του νόμου, η σεναριολογία θα συνεχίζεται.


Για τους νέους ορίζοντες (Θωμάς), «το θέμα αντιμετωπίζεται με τη δέουσα σοβαρότητα», και μόνη ‘απαίτηση’ από το νόμο είναι η Κύμη να αποτελεί έδρα του νέου δήμου, όποιους και αν αυτός περιλαμβάνει! Για τη νέα πορεία (Βλαχογιάννης), η συνένωση Κύμης-Αυλωναρίου-Κονιστρών χαρακτηρίζεται ως «η πλέον ρεαλιστική και λειτουργική», ενώ προτείνεται στο νέο δήμο να περιλαμβάνονται και οι σημερινοί Ταμυναίων και Δυστίων. Όσο για τον τύπο της Κύμης (Λύκος), οι όποιες θέσεις φαίνεται να εξαντλούνται στη συμφωνία με την κυβερνήση. Κοινός παρονομαστής και των τριών δημοτικών παρατάξεων είναι η συμφωνία με το νέο ‘Καποδίστρια’ και η διαφοροποίηση από τον (προς κατάθεση) νόμο σε ήσσονος σημασίας θέματα.


Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η κυβέρνηση δουλεύει στο πόδι με στόχο την συνένωση δήμων προκειμένου να εξοικονομηθούν λειτουργικά έξοδα αλλά και να μην δυσαρεστηθεί κανένας δικός της μεγαλοπαράγοντας. Όσον αφορά τη μείωση των λειτουργικών εξόδων, είναι εφικτός στόχος, όμως τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν είναι πολλαπλάσια. Ο δήμος είναι η κατώτερη βαθμίδα διοίκησης και τουλάχιστον στα επαρχιακά κέντρα δίπλα στην καθημερινότητα του πολίτη. Καθημερινά, αλλά ουσιαστικά, προβλήματα όπως η ύδρευση και η οδοποιία αποφασίζονται και λύνονται σχετικά άμεσα σε τοπικό επίπεδο, χωρίς ιδιαίτερη γραφειοκρατία. Άλλωστε είναι αστείο να ασχολείται η νομαρχία ή το κράτος με τις λακούβες και τα σκουπίδια. Επιπλέον, στην πλειονότητα των δήμων, οι εκλεγμένοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα τοπικά προβλήματα καθώς κατοικούν στην ευρύτερη περιοχή του.


Ειδικά στην Κύμη, πολύ εύκολα μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με την πλειονότητα των εκλεγμένων αντιπροσώπων ενώ και τα δημοτικά συμβούλια είναι ανοικτά σε όλους τους πολίτες, που μπορούν να τοποθετηθούν και επί των θεμάτων που συζητούνται. Δηλαδή η τελευταία αυτή βαθμίδα αυτοδιοίκησης είναι πολύ πιο «δημοκρατική» (καθώς είναι πιο εύκολα ελέγξιμη και προσβάσιμη) από την νομαρχία ή το κράτος και αυτό δεν ποσοτικοποιείται. Με άλλα λόγια, καλά κάνει η κυβέρνηση και προσπαθεί να περιορίσει τα έξοδα, όχι όμως εις βάρος της δημοκρατίας και των κοινωνικών παροχών. Ακόμα και αν κοστίζει κάτι παραπάνω, η σημερινή δομή των δήμων οφείλει, γενικά, να διατηρηθεί. Μάλιστα, ορισμένοι δήμοι όπως της Αθήνας ή του Περιστερίου, με επταψήφιους και εξαψήφιους κατοίκους, θα πρέπει να σπάσουν σε επίπεδα συνοικίας ή και γειτονιάς.


Σε περίπτωση συνένωσης του δήμου μας με Αυλωνάρι-Κονίστρες (ο μικρότερος δυνατός δήμος με βάση τα σενάρια), για κάθε συναλλαγή με τη δημοτική αρχή ή τις υπηρεσίες της που θα χρειάζεται ένας κάτοικος πχ Μετοχίου, θα πρέπει να πηγαίνει στην καλύτερη περίπτωση στην Κύμη (αν είναι η έδρα του νέου δήμου) και στην χειρότερη στο Αυλωνάρι! Και δεν θέλω να φανταστώ το που μπορεί να τρέχει αν ενταχθούμε στο δήμο Καρυστίας… Επαφή με τους δημοτικούς συμβούλους; Ούτε για αστείο! Μάλιστα αν ο δήμαρχος κατάγεται πχ από το Αυλωνάρι, θα αγνοεί τη συντριπτική πλειονότητα των προβλημάτων που απασχολούν τους κατοίκους των Ανδρονιάνων. Αν πάλι κατάγεται από τα Στύρα, πολύ πιθανό και να αγνοεί την ύπαρξη του Κακολυριου. Και φυσικά η παρακολούθηση δημοτικού συμβουλίου θα είναι σπορ για ταξιδιάρηδες!


Και ποια είναι η θέση των ‘αρχόντων’ μας σε αυτό; Από την ανύπαρκτη αντιπολίτευση του Λύκου δεν περίμενα κάτι καλύτερο. Όμως και οι άλλοι δεν πάνε πίσω. Ο Θωμάς μοιάζει να λειτουργεί καιροσκοπικά, περιμένοντας τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου και ανάλογα με τις τοπικές αντιδράσεις θα αποφασίσει τη στάση του. Η θέση του για έδρα του νέου δήμου στην Κύμη, ενώ φαίνεται εύλογη, στην ουσία αποτελεί έμμεση αποδοχή του ‘Καποδίστρια 2’. Άλλωστε, παρ’ ότι ως κουμιώτες μας συμφέρει η έδρα του δήμου να είναι στην πόλη μας, ας αναλογιστούμε τι θα σημαίνει αυτό σε μετακινήσεις κλπ για τους υπόλοιπους δήμους που θα συνενωθούν μαζί μας. Τέλος ο Βλαχογιάννης, ενώ στην εφημερίδα του υποτίθεται ότι προβάλλει μια ‘νέα αναπτυξιακή πρόταση’ (που εξαντλείται σε 3 προτάσεις-ευχολόγια), φαίνεται να παίζει μικροπολιτικό παιχνίδι σχετικά με το με ποιους θα συνενωθούμε προκειμένου ο νέος δήμος να είναι πράσινος.


Αυτό που απουσιάζει και από τους τρεις, σαν να το θεωρούν κοινό τόπο όλων των πολιτών, είναι το γιατί να συνενωθεί ο δήμος Κύμης με άλλους δήμους. Τι είναι αυτό που θα κερδίσει ο μέσος κουμιώτης, που υπερβαίνει τα μειονεκτήματα της συνένωσης;


Υ.Γ. αν τώρα «παραπέφτουν» έγγραφα υψίστης σημασίας για την περιοχή, φανταστείται τι έχει να γίνει σε ένα δήμο-γίγαντα. Θα πουλήσουν και την πλατεία στη Λαρκο και θα το πάρουμε χαμπάρι όταν έρθουν οι μπουλντόζες.


Υ.Γ.2 Τα τελευταία χρόνια πολλοί γνωστοί μου από Αθήνα μεταφέρανε τα εκλογικά δικαιώματά τους στην Κύμη, με ότι πλεονέκτημα αυτό συνεπάγεται για τον τόπο (χρηματοδότηση, ενίσχυση των θεσμών κλπ). Σε περίπτωση συνένωσης αυτό το ρεύμα θα σταματήσει ή και θα αναστραφεί.

No comments: